Artikel 1 Definities 

  1. Cordina Communicatie: de opdrachtnemer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 59446404.
  2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon ten behoeve van wie Cordina Communicatie werkzaamheden gaat verrichten, dan wel aan wie zaken zullen worden geleverd.
  3. Overeenkomst: elke afspraak en/of bestelling tussen de opdrachtgever en Cordina Communicatie ten behoeve van de opdrachtgever, conform het bepaalde in de overeenkomst, bestelling of opdrachtbevestiging. 
  4. Onder offerte wordt verstaan de in meer of mindere mate gespecificeerde werkzaamheden en de begroting van de aan die werkzaamheden verbonden kosten.
  5. Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden.

Artikel 2 Toepasselijkheid 

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en offertes waarop Cordina Communicatie deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
  2. Voor zover partijen niet anders zijn overeengekomen, zullen deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn. Algemene Voorwaarden of andere voorwaarden van opdrachtgever worden door Cordina Communicatie uitdrukkelijk van de hand gewezen. 
  3. Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op overeenkomsten waarvoor Cordina Communicatie voor de uitvoering daarvan derden dient te betrekken. 
  4. Situaties die niet in deze Algemene Voorwaarden staan geregeld worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze Algemene Voorwaarden. 
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en de Algemene Voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling vervangen worden door een bepaling dat de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk benaderd. 
  6. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van de Algemene Voorwaarden. 
  7. Indien Cordina Communicatie niet steeds strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangt, dan heeft dit niet tot gevolg dat de Algemene Voorwaarden niet van toepassing zijn, of dat Cordina Communicatie het recht verliest om in andere gevallen stipte naleving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te verlangen. 
  8. Cordina Communicatie heeft te allen tijde het recht de Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Grote inhoudelijke wijzigingen worden –bij voorbaat- met opdrachtgever besproken

Artikel 3 Offertes 

  1. Iedere offerte en begroting van Cordina Communicatie is vrijblijvend. 
  2. Is in de offerte geen aanvaardingstermijn gesteld, dan kan opdrachtgever aan de offerte geen rechten ontlenen. 
  3. Een verstuurde offerte is tot 30 dagen na dagtekening geldig, tenzij Cordina Communicatie schriftelijk anders aangeeft. 
  4. Indien opdrachtgever de offerte aanvaardt dan behoudt Cordina Communicatie het recht om de offerte binnen 30 werkdagen na aanvaarding te herroepen. 
  5. Cordina Communicatie is niet aan haar offertes gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. 
  6. Alle offertes zijn gebaseerd op informatie die door opdrachtgever verstrekt zijn. De opdrachtgever staat ervoor in dat hij/zij naar beste weten alle relevante informatie aan Cordina Communicatie verstrekt. Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend
  7. Een samengestelde prijsopgave verplicht Cordina Communicatie niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
  8. Levertijden in een offerte zijn altijd indicatief en geven opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen. 
  9. Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van de offerte dan is Cordina Communicatie daaraan niet verbonden. De overeenkomst komt dan niet in overeenstemming met deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Cordina Communicatie anders aangeeft. 
  10. Gedane offertes gelden niet automatisch voor toekomstige overeenkomsten en/of bestellingen.

Artikel 4 De overeenkomst 

  1. Een overeenkomst, tussen Cordina Communicatie en opdrachtgever, komt slechts tot stand na acceptatie van de bestelling en/of opdracht door Cordina Communicatie. 
  2. Cordina Communicatie is gerechtigd zonder opgaaf van reden een bestelling en/of opdracht te weigeren. 
  3. Eventuele tekeningen, specificaties, maten, modellen, constructies, en andere (technische) bescheiden of materialen maken deel uit van de overeenkomst en/of bestelling, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. 
  4. De producten van Cordina Communicatie zijn maatwerk en worden op maat volgens de overeenkomst en/of bestelling vervaardigd. 
  5. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, materialen, informatie en/of maten, waarvan Cordina Communicatie aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst en/of bestelling, tijdig aan Cordina Communicatie verstrekt worden. 
  6. Indien Cordina Communicatie en opdrachtgever een levertermijn overeenkomen dan begint deze termijn pas nadat de opdrachtgever alle gegevens, materialen, informatie en/of maten aan Cordina Communicatie heeft verstrekt. 
  7. Indien de in lid 5 bedoelde gegevens, materialen, informatie en/of maten niet tijdig aan Cordina Communicatie verstrekt worden, dan heeft Cordina Communicatie het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit vertraging voortvloeiende extra kosten bij opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 5 Uitvoering overeenkomst 

  1. Alle overeenkomsten en/of bestellingen worden door Cordina Communicatie uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen. 
  2. Indien voor de levering van bepaalde diensten of producten een termijn is overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn dient opdrachtgever Cordina Communicatie schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtgever dient daartoe Cordina Communicatie een redelijke termijn te geven om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst. 
  3. Cordina Communicatie zal de overeenkomst en de daarbij behorende werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren. 
  4. Cordina Communicatie heeft te allen tijde het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door een derde, zonder opdrachtgever hiervan in kennis te stellen. 
  5. Cordina Communicatie kan de overeenkomst in fasen uit voeren en het reeds uitgevoerde gedeelte daarbij afzonderlijk factureren. 
  6. Wanneer Cordina Communicatie en opdrachtgever overeen zijn gekomen dat er aanbetaling dient plaats te vinden dan kan Cordina Communicatie de uitvoering van de werkzaamheden, overeenkomst of bestelling opschorten totdat Cordina Communicatie de aanbetaling daadwerkelijk ontvangen heeft.
  7. Voert Cordina Communicatie een overeenkomst in verschillende fasen uit, dan kan Cordina Communicatie de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de opdrachtgever de voorafgaande fase(n) heeft goedgekeurd en betaald. 

Artikel 6 Annulering en wijziging overeenkomst 

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen in onderling overleg tot aanpassingen of aanvullingen van de overeenkomst overgaan. 
  2. Wijziging, aanpassing en/of annulering van de overeenkomst is alleen mogelijk na uitdrukkelijke en schriftelijke instemming van Cordina Communicatie. 
  3. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Cordina Communicatie een verzoek tot wijziging, aanvulling of annulering van de overeenkomst weigeren. Cordina Communicatie heeft dan recht op betaling voor de verrichte arbeid aan de oorspronkelijke overeenkomst. 
  4. Een overeenkomst en/of bestelling waarvoor maatwerk is vereist kan te nimmer worden geannuleerd. 
  5. Ingeval van eenzijdige niet door deze voorwaarden toegelaten annulering van de overeenkomst door de opdrachtgever, is de opdrachtgever schadevergoeding verschuldigd ter zake van gemaakte kosten en winstderving aan de zijde van Cordina Communicatie. 
  6. Indien na de totstandkoming van een overeenkomst deze door Cordina Communicatie niet kan worden nagekomen ten gevolge van omstandigheden die Cordina Communicatie bij het tot stand komen van de overeenkomst en/of bestelling niet bekend waren, heeft Cordina Communicatie te allen tijde het recht te vorderen dat de inhoud van de overeenkomst zodanig wordt gewijzigd dat uitvoering van de overeenkomst en/of bestelling mogelijk blijft. 
  7. Indien de wijziging, aanvulling of annulering van de overeenkomst het gevolg is van omstandigheden die aan Cordina Communicatie toegerekend kunnen worden, dan zal Cordina Communicatie geen meerkosten in rekening brengen. 

Artikel 7 Ontbinding en opschorting van de overeenkomst 

  1. Cordina Communicatie is bevoegd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden indien:  Opdrachtgever haar verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt;  Cordina Communicatie na het sluiten van de overeenkomst kennis heeft genomen van omstandigheden die haar een grond geven te vrezen dat opdrachtgever haar verplichtingen niet of niet behoorlijk kan nakomen.  Opdrachtgever de overeengekomen aanbetaling niet heeft voldaan. 
  2. Indien Cordina Communicatie overgaat tot ontbinding van de overeenkomst, zijn al haar vorderingen onmiddellijk opeisbaar. Schort Cordina Communicatie de nakoming van haar verplichtingen op, dan behoudt zij haar aanspraken uit de wet en overeenkomst. Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend 
  3. In geval van liquidatie, van surseance van betaling of faillissement van de opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor opdrachtgever niet langer vrijelijk over haar vermogen beschikt, heeft Cordina Communicatie de mogelijkheid om de overeenkomst dan wel de bestelling te annuleren, zonder daarbij schadeplichtig te zijn. 

Artikel 8 Intellectuele eigendom `

  1. Tenzij anders is overeengekomen behoudt Cordina Communicatie de auteursrechten, alsmede alle overige rechten van intellectuele of industriële eigendom op de door haar verstrekte gegevens, ontwerpen, schetsen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, programmatuur en offertes. Deze stukken blijven eigendom van Cordina Communicatie en mogen zonder uitdrukkelijke toestemming niet worden gekopieerd of op andere wijze worden gebruikt, ongeacht of aan opdrachtgever daarvoor kosten in rekening zijn gebracht. 

Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud 

  1. Alle door Cordina Communicatie geleverde diensten en producten, daaronder (eventueel) mede begrepen materialen, ontwerpen, schetsen informatie en/of maten etc. blijven in eigendom van Cordina Communicatie totdat de opdrachtgever alle verplichtingen uit de overeenkomst met Cordina Communicatie is nagekomen. 
  2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden, noch op enige andere wijze te bezwaren. 
  3. De door Cordina Communicatie bewerkbare ontwerpbestanden blijven ten alle tijden eigendom van Cordina Communicatie
  4. Indien een derde beslag legt op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel een recht daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de opdrachtgever verplicht Cordina Communicatie daarvan onmiddellijk, doch zo snel mogelijk als redelijkerwijs verwacht mag worden, daarvan op de hoogte te stellen.
  5. Wanneer opdrachtgever in gebreke is met de nakoming van haar verplichtingen, is Cordina Communicatie. gerechtigd de geleverde zaken, zonder rechterlijke machtiging, terug te nemen.

Artikel 10 Garanties, onderzoek en reclames 

  1. Opdrachtgever is verplicht het geleverde te onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken ter beschikking zijn gesteld en/of de betreffende werkzaamheden door Cordina Communicatie zijn uitgevoerd. Daarbij dient onderzocht te worden of de kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde in overeenstemming is met de overeenkomst en/of bestelling voldoet aan de eisen die partijen zijn overeengekomen. Bij aanwezigheid van een gebrek dient de opdrachtgever Cordina Communicatie terstond, doch binnen 1 week, schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte te brengen. 
  2. Indien de opdrachtgever niet binnen 1 week na de dag van de levering van de bestelling en/of diensten Cordina Communicatie schriftelijk en gemotiveerd wijst op de gebreken, dan wordt de opdrachtgever geacht met de staat van de bestelling en/of diensten, in te stemmen en vervalt het klachtrecht, tenzij uit de aard van de zaak of de overige omstandigheden een langere termijn voortvloeit. 
  3. Cordina Communicatie dient door opdrachtgever in staat te worden gesteld klachten te controleren.
  4. Wanneer partijen geen overeenstemming kunnen vinden over de klacht, dan wordt een onafhankelijke deskundige ingeschakeld. De kosten daarvan komen voor rekening van de partij die door de deskundige in ongelijk wordt gesteld, tenzij partijen vooraf anders zijn overeengekomen.
  5. Een reclamatie schort de betalingsverplichting niet op. Opdrachtgever is ook dan verplicht het geleverde af te nemen en te betalen. 
  6. Garanties van geleverde zaken en/of uitgevoerde werkzaamheden worden alleen schriftelijk door Cordina Communicatie verleend. Gegeven garanties strekken nooit verder dan de garantie zoals deze door de producent, importeur, producent en/of leverancier wordt gegeven. 
  7. Zaken die op maat zijn gemaakt worden te nimmer door Cordina Communicatie teruggenomen, tenzij de zaak gebrekkig of incompleet is en dit gebrek aantoonbaar een nalatigheid of door een fout van Cordina Communicatie te wijten is. In dat geval zal Cordina Communicatie zich inspannen om het gebrek te verhelpen dan wel een nieuwe zaak te leveren.
  8. Cordina Communicatie verhelpt alleen een tekortkoming ten aanzien van geleverde zaken en de daarbij behorende werkzaamheden indien opdrachtgever aantoont dat deze het gevolg is van een uitsluitend vóór de levering c.q. voltooiing van het werk gelegen en tevens aan Cordina Communicatie toe te rekenen oorzaak (bijvoorbeeld: ondeugdelijk materiaal, gebrekkige fabricage en/of montage) en/of bestaat uit het ontbreken van een uitdrukkelijke toegezegde eigenschap. Cordina Communicatie bepaalt op welke wijze de tekortkoming wordt verholpen. 
  9. Indien is aangetoond dat de zaken niet aan de overeenkomst beantwoorden, heeft Cordina Communicatie de keuze om de desbetreffende producten tegen retournering daarvan te vervangen door nieuwe producten of de factuurwaarde daarvan te restitueren.

Artikel 11 Betaling en incassokosten 

  1. Betaling dient binnen 14 dagen na factuurdatum te geschieden, op een door Cordina Communicatie aan te geven wijze, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. 
  2. Cordina Communicatie kan haar facturen per post of per e-mail versturen. 
  3. Cordina Communicatie kan een aanbetaling of betaling in termijnen verlangen. Bij betaling van de aanbetaling of termijnbetaling dient de opdrachtgever de in lid 1 bedoelde betalingstermijn in acht te nemen. 
  4. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op. 
  5. Indien opdrachtgever niet tijdig betaalt is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft Cordina Communicatie het recht, nadat zij opdrachtgever minimaal eenmaal heeft aangemaand, zonder nadere ingebrekestelling, vanaf de vervaldag tot op de dag van algehele voldoening over het gefactureerde bedrag de wettelijke rente zoals bedoeld in artikel 119 en 119a, boek 6 Burgerlijk Wetboek in rekening te brengen. 
  6. Alle in redelijkheid gemaakte kosten, ontstaan ten gevolge van buitengerechtelijke incassering van de factuur, komen voor rekening van de opdrachtgever. In ieder geval is de opdrachtgever de incassokosten verschuldigd. 
  7. Cordina Communicatie houdt zich bij de berekening van de incassokosten aan de wettelijke maximum aan incassokosten, met een minimum van €40, - • Hoofdsom tot € 2.500, incassokosten maximaal 15%; • Hoofdsom tussen € 2.500 en € 5.000: incassokosten maximaal 10%; • Hoofdsom tussen € 5.000 en € 10.000: incassokosten maximaal 5%; • Hoofdsom tussen: € 10.000 en € 25.000: incassokosten maximaal 1%. 
  8. Over de verschuldigde incassokosten is opdrachtgever eveneens de wettelijke rente verschuldigd. 9. De buitengerechtelijke kosten worden berekend in overeenstemming met hetgeen in de Nederlandse 

Artikel 12 Overmacht 

  1. Cordina Communicatie is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt. 
  2. Van overmacht is sprake wanneer de (verdere) uitvoering van de desbetreffende overeenkomst verhinderd of in belangrijke mate bemoeilijkt of verzwaard wordt door een omstandigheid die buiten de macht van Cordina Communicatie ligt. Als zo’n omstandigheid geldt in ieder geval: 
    Oproer; 
    Oorlog of oorlogsgevaar;  
    Mobilisatie;  
    Bedrijfsbezetting;  
    Werkstaking, boycot, blokkade;  
    Natuurramp;
    (kern)Explosie;  
    Ernstige brand;  
    Uitstroming van giftige of anderszins gevaarlijke stoffen of gassen;  
    Uitval van toevoer van energie;  
    Overheidsmaatregel (eventueel ook een buitenlandse) zoals: een in- en uitvoerverbod, een levering- of productieverbod/ corona maatregelen;
    Tekortschieten door een leverancier/producent of andere hulppersonen door overmacht in de zin van dit lid.
  3. Onder overmacht verstaat Cordina Communicatie, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Cordina Communicatie geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Cordina Communicatie niet in staat is haar verplichtingen uit de overeenkomst en/of bestelling na te komen. Zoals ziekte en werkstakingen van derden (zoals leveranciers) daaronder begrepen. 
  4. Cordina Communicatie kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt haar verplichtingen uit de overeenkomst en/of bestelling opschorten. Indien deze periode langer dan 2 maanden duurt, dan is zowel Cordina Communicatie als opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van de geleden schade aan de andere partij. 
  5. Indien Cordina Communicatie ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst en/of bestelling gedeeltelijk is nagekomen, is Cordina Communicatie gerechtigd om het reeds nagekomen separaat te factureren. Opdrachtgever dient deze factuur te voldoen als ware sprake van een afzonderlijke overeenkomst en/of bestelling. 

Artikel 13 Aansprakelijkheid 

  1. De aansprakelijkheid van Cordina Communicatie is beperkt tot hetgeen in dit artikel is geregeld. 
  2. Cordina Communicatie is te nimmer aansprakelijk voor schade die opdrachtgever geleden heeft doordat Cordina Communicatie is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, materialen, maten etc. 
  3. Cordina Communicatie is tegenover de opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade die deze lijdt als rechtstreeks gevolg van ernstige tekortkomingen in de uitvoering van de overeenkomst, bestelling en/of werkzaamheden, voor zover deze vermeden hadden kunnen worden indien zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap voldoende door Cordina Communicatie in acht genomen waren. 
  4. Cordina Communicatie is te nimmer aansprakelijk indien opdrachtgever veranderingen heeft aangebracht in het geleverde of opdrachtgever de adviezen van Cordina Communicatie niet heeft gevolgd. 
  5. De aansprakelijkheid van Cordina Communicatie wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, bestelling en/of werkzaamheden is beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de overeenkomst en/of bestelling, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst en/of bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. 
  6. Cordina Communicatie is alleen aansprakelijk voor directe schade. Onder direct schade wordt uitsluitend verstaan:  Redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Cordina Communicatie aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan Cordina Communicatie toegerekend kunnen worden;  Redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade;  Redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Algemene Voorwaarden. 
  7. Cordina Communicatie is te nimmer aansprakelijk voor indirecte schade. Daaronder begrepen (maar niet beperkt):  Gevolgschade;  Gederfde winst;  Gemiste besparingen;  Schade door bedrijfs – of andersoortige stagnatie.
  8. De beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Cordina Communicatie. 

Artikel 14 Toepasselijk recht en geschillen 

  1. Op alle overeenkomsten, bestellingen, facturen en/of offertes tussen de opdrachtgever en Cordina Communicatie is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. 
  2. Alle geschillen waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn zullen pas voorgelegd worden aan de bevoegde rechter nadat partijen zich tot het uiterste hebben ingezet het geschil in onderling overleg te beslechten. 
  3. Kan het geschil niet onderling worden beslecht, dan wordt het geschil voorgelegd aan een rechter in de nabijheid van de vestigingsplaats van Cordina Communicatie.  
  4. Partijen hebben de mogelijkheid om het geschil voor te leggen aan een onafhankelijk arbitrageinstituut of mediator.